Westland Healey Roadster, jaar 1947 (eerste toelating 28 februari 1947). Chassisnummer: C182X. Kleur brons metallic met een bruinleren interieur. Het betreft een zeer zeldzame sportwagen; er werden slechts 64 exemplaren gebouwd tussen 1946 en 1950. Deze geweldige Westland Healey werd nieuw verkocht in Californië, USA. De auto werd in 1999 in Nederland geïmporteerd; vanaf dat moment kende de auto slechts een eigenaar. Deze Westland Healey is een grote bekende uit de hedendaagse Mille Miglia, de auto heeft deelgenomen aan dit befaamde evenement in de jaren 2008, 2009, 2011, 2012, 2014 en 2018. Alle door de officials aangebrachte loden ’seals’ hangen als ‘stille getuigen’ aan de stuurstang en de keuringsstickers zitten nog fier op de voorruit.
De auto is super origineel en werd in het verleden slechts voorzien van nieuwe lak. Deze originaliteit en de zeldzaamheid maken de auto zeer ‘eligible’ voor toelating tot een volgende Mille Miglia in handen van een trotse nieuwe eigenaar. De Westland Healey Roadster was bij zijn introductie in 1946 een sensatie. Hoogstaande techniek, een fraai gelijnde en gestroomlijnde carrosserie, een chassis met onafhankelijke wielophanging rondom, een Riley viercilinder motor met bovenliggende nokkenas, en een laag gewicht van ca. 1000 kilogram maakten van de Westland Healey een zeer begeerlijke sportwagen.
Deze Westland Healey verkeert in zeer goede en super originele staat met een fraai patina. De auto is vanaf het jaar 1999 voortdurend in onderhoud geweest bij Altena Classic Service, de auto rijdt, schakelt en remt perfect. De historie en alle eigenaren zijn vanaf nieuw bekend. De complete documentatie bevat zelfs oude foto’s met bekende mensen uit het Healey verleden zoals Fred Cohen (zie bijlage van het boek door Donald Healey ‘My World of cars’), Margo Healey (vrouw van Geoffrey Healey), Gerry Coker (designer van de Healey 100 body), Brian Healey (tweede zoon van Donald Healey), Ann Hall (rally coureur) en Roger Menadue (‘chief Mechanic’ van de Donald Healey Motor company).[nbsp]In de jaren 1947 en 1948 schreef Donald Healey de ‘Westland’ roadsters en saloons in voor de belangrijkste lange-afstands competitie ritten (die we nu rallies zouden noemen). De auto’s haalden belangrijke klasse-overwinningen in de Mille Miglia, de Alpine Rally en de Targa Florio – in handen van Donald Healey zelf!