

































































































Jaguar XK 120 Alloy OTS/ Roadster, jaar 1949. Chassisnummer 670062, motornummer W1161-7, versnellingsbaknummer JH1350. Er is een Heritage Certificate aanwezig dat bevestigt dat het chassis en de motor fabriek origineel zijn (‘matching numbers’). Het crèmekleurige exterieur en het donkerbeige lederen interieur zijn nagenoeg identiek aan de kleurstelling waarin de auto in 1949 de fabriek verliet. De Jaguar XK 120 Alloy is een historisch belangrijke verzamelauto die de introductie markeert van de legendarische Jaguar XK zescilinder motor met twee bovenliggende nokkenassen. De Jaguar XK 120 werd ontworpen als een ‘testbed’ voor de nieuwe XK-motor. Gepresenteerd op de London Motor Show in 1948, zorgden de prestatiecijfers (120 mph gegarandeerde topsnelheid) en het prachtige open tweezitterontwerp (OTS) voor een sensatie, wat ertoe leidde dat Jaguar-oprichter en voorzitter William Lyons de auto in productie nam. De eerste 242 auto’s werden voorzien van handgemaakte aluminium (alloy) carrosserieën voordat in 1950 de productie van auto’s met geperst stalen carrosserieën begon. Op 30 mei 1949 werd de Jaguar XK 120 de snelste productieauto ter wereld met een snelheidsrecord van 132,6 mph op de snelweg bij Jabbeke in België. Deze zeldzame Jaguar XK 120 Alloy met chassisnummer 670062 is autonummer 62 van de 242 gebouwde ‘alloy’ auto’s. Deze XK 120 Alloy is een van de 184 gebouwd met besturing aan de linkerkant. De auto werd nieuw verkocht in Cairo, Egypte in december 1949. In 1996 werd de auto uitgebreid gerestaureerd, facturen die een goed inzicht geven in de uitgevoerde werkzaamheden zijn aanwezig. Eind jaren 1990 was de auto eigendom van de heer G.R. Lang, oprichter van Chronoswiss, de gerenommeerde horlogefabrikant. In deze periode speelde de XK 120 Alloy een belangrijke rol in het promotiemateriaal van het bedrijf. In 1999 nam de XK 120 deel aan de Silvretta Classic Rallye Montafon in Oostenrijk en won daar de eerste prijs. Vervolgens won de auto nog een prijs in de Duitse Bensberg Classic. In 2003 nam de Jaguar XK 120 deel aan de prestigieuze Mille Miglia Storica. De volledige geschiedenis van de XK 120 is bekend en aanwezig in twee grote ordners. Deze zeldzame en zeer gewilde Jaguar XK 120 Alloy verkeert in een goede conditie met een prachtig patina. De zescilinder XK-motor loopt krachtig en de vierversnellingsbak van Moss schakelt zoals het hoort. De rijervaring en alle indrukken van snelheid en geluid zijn prachtig; deze XK 120 Alloy is een geweldige tijdcapsule. De auto toont alle originele details en is uitgerust met een paar grote Lucas SLR700-verstralers aan de voorkant, een leren riem over de motorkap en insteek-zijruiten met beige frames. De auto wordt geleverd met een FIA Historic Vehicle Identity Form en kan worden ingeschreven voor elk historisch evenement ter wereld, inclusief de legendarische Mille Miglia. De XK 120 is geen erg geschikte auto voor zeer lange bestuurders. Voor hen hebben we de optie om speciale kuipstoelen te monteren die meer beenruimte creëren. De Jaguar XK 120 Alloy is de ‘heilige graal’ in de wereld van Jaguar. Dit is een geweldige kans om uw ticket te verwerven voor de crème de la crème van historische auto-evenementen.