









































































































Bentley ‘Turner Supercharged Special’, jaar 1937. Chassisnummer B16KT, motornummer A8BJ, origineel UK-registratienummer DYV 289. Kleuren: tweekleurig groene carrosserie met zwarte spaakwielen gecombineerd met een tweekleurig interieur met rood/groene lederen stoelen en rood tapijt. De auto is compleet met een donkergroene soft-top en tonneaucover.
Deze ‘Derby’ Bentley werd nieuw verkocht aan W.O. Bentleys jongere broer H.M. Bentley in juli 1937 (W.O. was de oprichter van Bentley Motors). De auto verliet de ‘Derby’-fabriek met een ‘Park Ward’-carrosserie. In die tijd werden de ‘Derby’ Bentleys beschouwd als de beste auto’s die te koop waren. De ‘Derby’ Bentley modellen werden verkocht onder het motto “The Silent Sports Car”. In 1958 werd de Bentley gekocht door dhr. B.M. Russ (Rusty) Turner met 75.000 mijl op de teller. In 1959 werd de auto gedemonteerd en herbouwd als een tweezits sportracewagen. Het chassis werd ingekort, een nieuwe carrosserie werd ontworpen door Turner zelf en gebouwd door Caffyns & Co. of Kent & Sussex gevestigd in Worthing (UK). De carrosserie werd handgemaakt van aluminium op een hardhouten frame. Ook werd een nieuw tweezits interieur gecreëerd met een mooi groen/rood kleurenschema. Het dashboard bleef origineel, alleen werden er twee supercharger (compressor) drukmeters toegevoegd. Mechanisch en technisch werd er veel veranderd en ‘getuned’ om deze Bentley een echte winnaar te maken. Uitgerust met twee Arnott superchargers piekte het vermogen van de 4257 cc zescilindermotor op ongeveer 270 pk! Hieronder vindt u de lijst met aanpassingen. In handen van Russ Turner behaalde de Bentley ‘Turner Supercharged Special’ vele racesuccessen en overwinningen (zie onderstaande lijst), en in de jaren 60 werd de ‘Turner Supercharged Special’ beschouwd als de snelste vintage Bentley special ter wereld met een topsnelheid van 140 mph (220 km/u). De indrukwekkende machine werd verkocht naar de VS en eind jaren 90 werd de auto naar Nederland verscheept. De auto werd in juni 2001 door de huidige eigenaar in Nederland geregistreerd. De Bentley werd gereden in vele epische historische evenementen, tours en rally’s zoals de Tour Ecosse van 2002, opeenvolgende edities 2008, 2010 – 2012 van de Tulpen Rally, de Paris-Amsterdam, de Gran Premio Nuvolari van 2012 in Italië, de Herzberger Trophy van 2018 in Nederland en vele andere (dag) evenementen. De afgelopen 24 jaar is de auto onderhouden, gerepareerd en geüpgraded door Altena Classic Service. De door Turner gemonteerde 15-inch wielen zijn vervangen door 18-inch velgen met Blockley 5.50 x 18 banden en er is een nieuw schakelpaneel aan het dashboard toegevoegd met extra schakelaars en de twee blowerdrukmeters. Deze prachtige Bentley ‘Turner Supercharged Special’ verkeert in een zeer goede conditie en is klaar om te worden genoten door Bentley-liefhebbers (rijders!) met olie en benzine in hun aderen. De auto is momenteel geregistreerd in Nederland en kan naar elk land worden verkocht en daar worden geregistreerd. Dit is een unieke en zeer speciale Bentley Special met een fantastische, gedocumenteerde historie!