De Vaart 23
7784 DK ,Gramsbergen (Ane, NL)
+31 524 - 561 122
Altena Classic Service

Wolseley Nine, Eustace Watkins Tourer

Verkocht
Bouwjaar1935
Motor:Vier cilinder motor
Cilinder inhoud: 1018 cc.
Carburateur: 1x SU
Vermogen:ca. 32 pk. bij 4000 tpm.
Topsnelheid: 95 km/u.
Versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld

Wolseley Nine, Eustace Watkins Tourer, 1935.
Zeer zelden zien we klassiekers waarbij de documentatie zo uitgebreid is als bij deze Wolseley Nine.
Nu is het ook een bijzondere auto, want volgens ingewijden zijn er slechts 49 stuks geproduceerd waarvan er nog 1 in Engeland rijdt en deze het enige exemplaar op het vasteland is!
Het was in 1961 dan ook een  zeer bijzondere vondst die een Nederlander deed tijdens een reis in Engeland. In de plaats Hull kwam hij op een soort van sloperij de auto tegen en viel er als een blok voor, ondanks het feit dat hij niet wist welke type Wolseley het was. Met windkracht 7, waarbij nog bijna de resten van de softtop verloren gingen, werd de auto naar Nederland verscheept.  Import was geen punt, alleen de invoerrechten bedroegen bijna hetzelfde geld als de aankoop, en dat viel hem tegen natuurlijk…

De zoektocht naar de herkomst van de Wolseley verliep dan ook zeer moeizaam omdat er van dit type nagenoeg geen documentatie was te vinden en zelfs destijds de British Motor Corporation geen opheldering kon geven. Alle briefwisselingen zijn compleet aanwezig in een prachtig dossier, waaruit blijkt dat Mr. Morrish van de Technical Service Department op het technische vlak zeer behulpzaam was. Dat kwam natuurlijk zeer goed van pas tijdens de restauratie die gereed was in 1963. Maar daarmee was er nog steeds geen nieuws over de herkomst van de auto. De eigenaar dacht eigenlijk al die tijd dat hij een soort van ooit in eigen beheer gemaakte cabriolet had gekocht. Het bleek echter heel anders!
Tijdens een trip naar Beaulieu in Engeland 1964 trof hij ene Mr. Bellamy, een bibliotheek archivaris die hem het verlossende antwoord gaf : de prachtig gerestaureerde Tourer bleek afkomstig te zijn uit de carrosseriefabriek van Eustace Watkins uit Londen. Mr. Bellamy onderbouwde zijn verhaal met artikelen in de magazines The Motor en The Autocar, beide van Februari 1934.
Het bleek dat Watkins twee exemplaren Wolseley aan kon bieden op basis van het  Nine chassis: een gesloten en een open versie. De open versie werd aangeprezen met de woorden “on semi-sporting lines and plenty of room for four adults with adequate room to stretch the legs”  Dit alles werd aangeboden voor slechts  £ 195,= De eigenaar was natuurlijk dolblij eindelijk te weten wat hij had gekocht. Dat het een veel bijzondere en nog belangrijker, originele Eustace Watkins Tourer bleek te zijn had hij nooit durven dromen. Dit maakte alles goed en vergeten waren alle tegenslagen die hij moest overwinnen tijdens de 2 jaar durende restauratie.

Lezend in alle documentatie en technische tekeningen en foto’s bekijkend waant men zich helemaal in die tijd terug. Geweldig om te zien hoe men toch alles wist te achterhalen in dit internet loze tijdperk. Uit alles blijkt dat de eigenaar met veel liefde de auto heeft gerestaureerd, onderhouden en lang in het bezit heeft gehad.
Wat betekend dat heden ten dage? Dat we erg blij zijn een heel fijn rijdende, zeer exclusieve en gewoon erg leuke Wolseley Nine Eustace Watkins Tourer aan kunnen bieden voor een heel realistisch bedrag.
Wilt u niet geen kapitalen investeren en toch genieten van iets aparts: maak dan een boekenplank vrij voor de bijbehorende documentatie en trakteer u zelf. Of zoals de fabrikant het vroeger verwoordde:   “Be wisely, buy Wolseley”

Onze prijs Verkocht
Bouwjaar 1935
Uw browser is niet up-to-date!
U maakt gebruik van een oude, achterhaalde internet browser.

Om deze website te kunnen bezoeken raden wij u aan uw browser te updaten.