De Vaart 23
7784 DK ,Gramsbergen (Ane, NL)
+31 524 - 561 122
Altena Classic Service

StutzSeries K DH Open Tourer, 1921

Verkocht
Bouwjaar1921
Motor:8 cilinder lijnmotor

De Stutz Motor Company werd in 1911 opgericht door Harry Clayton Stutz en bestond tot 1935. Om naamsbekendheid te verkrijgen schreef  Stutz  een auto in voor 1911 500 Miles van Indianapolis . Deze auto, die rechtstreeks uit de productie kwam en zonder aanpassingen, eindigde deze race als 11e , waardoor het de slogan ” de auto die goed is gemaakt in een dag ” ruimschoots verdiende. Door de geschiedenis heen werd Stutz bekend als producent van snelle auto’s ( Amerika ’s eerste sportauto ) en luxe auto’s voor de rich and famous , vergelijkbaar met Cadillac , Packard of Pierce – Arrow .
Het meest bekende model van Stutz was de Stutz Bearcat , een high performance Roadstar met een 4 cilinder T -head motor met 4 kleppen per cilinder, een van de eerste multi- cilinder motoren. In 1928 schreef de Franse carrosseriebouwer Weyman een Stutz in voor de 24 Uren van Le Mans. Deze auto, in de handen van Robert Bloch en Edouard Brisson leidde de wedstrijd tot 90 minuten voor de vlag, toen hij helaas de hoogste versnelling verloor en tweede werd, na Bentley. Een ander beroemd model was de Stutz DV32 die verscheen in 1931. Dit model werd aangedreven door een 8-cilinder in lijn met 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen .

Verkoopinformatie:
Deze  Stutz K DH Open Tourer werd rond 1980 uitgebreid gerestaureerd in Zweden en kwam toen in een verzameling terecht en werd todat de Nederlandse eigenaar hem kocht in 2011 nauwelijks gebruikt. De auto is van bouwjaar 1921 en uitgerust met een 4 cilinder motor van 361 cubic inch ( 5,9 ltr ) en, heel bijzonder voor die tijd: met  4 kleppen per cilinder, dubbele ontsteking en een transaxle -systeem ( versnellingsbak samen met differentieel in achteras)
De soepele motor levert 80 pk bij 2400 t/min. en is gekoppeld  aan een 3-versnellingsbak.
” DH ” in de typeaanduiding betekent “Drop Head” , en dat sloeg niet op de softtop maar op de motor, want dit was het eerste model met een afneembare cilinderkop. Het was ook het laatste model met het stuur aan de rechterzijde van de auto. De motor loopt uitstekend  en heeft veel koppel en is voorzien van een Stromberg carburateur.
De remmen zijn mechanisch op de achterwielen. Een belangrijke verbetering is geweest het vervangen van de oorspronkelijke geperste staalplaat remtrommels door gietijzeren exemplaren.  Het onderhoud is prima gedaan. Vervangen zijn o.a.:  radiateur, bedrading , differentieel ,de versnellingsbak tandwielen, kruiskoppeling van de aandrijfas, en zijn gemonteerd beter werkende gietijzeren remtrommels, een 6 volt elektrische brandstofpomp ( oorspronkelijke benzinedruk systeem is nog aanwezig) en extra verlichting aan de voorkant.
Dat de remmen veel beter zijn geworden werd mede ondervonden in de Peaks of the Atlas 2013, een 2500 km lange tour in Marokko.
Deze Stutz was ook de winnaar van de 100 Miles of Amsterdam in 2012 en voltooide daarnaast nog een aantal rally’s en toertochten.
Sinds augustus 2011 is er ongeveer 6500 mijl probleemloos mee gereden.
Het sterke punt van deze op zichzelf al bijzondere auto, (zeker in Europa praktisch niet te vinden) is dat deze volledig origineel is en met veel oog voor detail is gerestaureerd. En dan niet overgerestaureerd zoals we zo vaak zien, maar alles prachtig in balans.
Een echt unieke auto die de pre-war liefhebber heel veel plezier kan geven!

Onze prijs Verkocht
Bouwjaar 1921
Uw browser is niet up-to-date!
U maakt gebruik van een oude, achterhaalde internet browser.

Om deze website te kunnen bezoeken raden wij u aan uw browser te updaten.